Anderhalve week in Kaapstad

23 maart 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Ondertussen dus al weer anderhalve week in Kaapstad en zoals jullie zo kunnen lezen heb ik het erg naar mijn zin hier! De mensen zijn vriendelijk en het is zo mooi hier! Sommige dingen zijn nog wel even wennen, zoals load shedding. Dit houdt in dat in bepaalde gebieden de stoom er voor een aantal uur helemaal afgaat. Je kunt dan helemaal niks. Normaal gebeurt dit niet super vaak, maar de afgelopen week hebben we het bijna elke dag meerdere keren gehad. Ook het extra opletten en inschatten wat wel en niet veilig is, is erg wennen. Gelukkig heb ik me nog steeds niet echt onveilig gevoeld. Buiten de mooie dingen van Kaapstad wordt de armoede voor mij helaas ook steeds meer zichtbaar. Er zijn heel veel zwervers en bedelaars. Als we eten overhebben zetten we dit buiten en binnen een uur is het dan weg. Ook de verhalen die gehoord heb bij die keren dat ik op mijn stage ben geweest zijn erg heftig. Het verschil tussen arm en rijk is zo groot hier. Ondanks dat heb ik wel een hele leuke week gehad en zal ik daar eens wat over vertellen!

Ik zal eerst eens mijn huisgenoten voorstellen. Ik woon hier met vier hele leuke meiden:

020d4548-fcfa-4a17-80c9-3e90af3ce1cf

Daphne, Nederlandse Ellen en Susannah

ab493875-365c-4fbb-b394-35b1ec60454b

Belgische Ellen

15 maart ben ik voor het eerst alleen op pad geweest in Kaapstad. Ik ben naar Companys Garden en Greenmarket Square geweest. Companys Garden is een park in het centrum van Kaapstad. Hier lopen heel veel eekhoorntjes rond (ik heb ze zelfs nog eten mogen geven). Het was heerlijk weer. Ik heb een rondje gelopen en wat gelezen over Kaapstad. Vervolgens ben ik naar Greenmarket Square gegaan. Dit is een markt met allemaal kraampjes voor souveniertjes, leuk om rond te lopen. Vervolgens ben ik naar huis gegaan om samen met een de Belgische Ellen een pastasalade klaar te maken zodat we met Daphne en Susannah op Signal Hill konden gaan picknicken met zonsondergang. Het was nog bijna 30 graden en het uitzicht was super! De berg afkomen was nog wel een hele uitdaging. Een van mijn huisgenoten, Daphne, heeft een auto gehuurd en daarmee zijn de berg opgereden. Wij waren niet de enige die dit hadden gedaan, en helaas zijn er altijd mensen die hun auto ergens parkeren waar het niet hoort. Hierdoor heeft het meer dan een uur geduurd voordat we de berg afkonden. Eigenlijk vond ik dit niet zo erg, want nu hebben we Kaapstad donker zien worden. Alle lichtjes zorgden voor een heel mooi uitzicht!

5PZcVQBVQ%yk3tRceCsZEw0esIOgkaR+6KZZEh37vB2Q12P5AlvtQw+61zUK6SdWDgjdAAxry%SGiO2LY57pFLjQf%%enQpkTQSiP0fKFqdB%ga094564d-5506-4aad-980e-7340df60cb41CbXvxXYPTSWnFM1rPaGlQg

De dag erna ben ik samen met Belgische Ellen naar The Old Biscuit Mill geweest. Dit is een markt op zaterdag bij ons in de wijk. Ze verkopen hier alleen handgemaakte souveniertjes en er is een foodmarket. De sfeer hier was erg gezellig. Hierna zijn we naar Waterfront gegaan. Dit is een wijk aan het water wat een stuk moderner is en vooral door blanken wordt bezocht. In het water zagen we gewoon zeehonden zwemmen! Hier heb ik nog maar wat extra korte kleren gekocht omdat het toch nog lekker warm is hier! ‘S avonds ben ik met Belgische Ellen, Susannah en Daphne naar Cape Town Carnival geweest. Omdat het overdag zo warm was en het normaal niet heel erg afkoelt hadden we geen jasje meegenomen, hier hebben we wel spijt van gehad, want het was best koud! Toch was het Cape Town Carnival dit helemaal waard, het is een soort optocht door de stad. We moesten vrij lang op het begin wachten, want ja, hier gaat niet alles stipt op tijd. We kregen wel een voorproefje van brandweermannen zonder shirt die helemaal onder de olie langs liepen. Alle vrouwen werden helemaal gek en begonnen te gillen en aan de mannen te zitten, zo grappig om te zien. De optocht zelf was erg mooi. Het waren kleine wagentjes (die naar voren geduwd moesten worden) en optredens, super leuk om dit te zien! De sfeer was ook top!

H%AYrDTnR1+8vwO88TkZfgM5cvRTtSTJeXOZrs8CFy%A

Op zondag was het helaas wat minder weer. Ik ben toen met Belgische Ellen en Susannah gaan brunchen. Terwijl we hier zaten kwam Daphne er thuis achter dat haar creditcard gehackt was. Best wel eng aangezien ze haar creditcard eigenlijk altijd thuis laat liggen dus niet weet hoe dit gebeurd kan zijn.  Gelukkig heeft haar zus contact gehad met de bank die haar kaart geblokkeerd hebben en wordt er een nieuwe opgestuurd. Die middag zijn we gaan sporten. Ik heb hier een abonnement op een sportschool genomen, ik kan dus gewoon lekker sporten hier! ‘S avonds ben ik samen met een huisgenootje naar de film a star is born in een super schattige bioscoop geweest. De zaal was klein en daardoor hing er een hele knusse sfeer, heel leuk!

IIrN3yLbRjqR8%+2Y1zXUg

Op maandag  ben ik samen met Susannah een hop on hop off bus tour gaan doen. Onze eerste stop was in world of birds/monkey jungle. Vooral monkey jungle was erg leuk! Je ging dan op de grond zitten en de aapjes kwamen langs alle kanten op je klimmen! Zo leuk! Vervolgens zijn we langs de kust verder gereden, zulke mooien uitzichten! Vanuit de bus konden we zelfs zeehonden zien! We zijn toen gaan lunchen in Caps Bay en hebben ergens anders nog een stukje langs de kust gelopen. De wind die vanaf zee komt is erg koud aan de atlantische oceaan en het water schijnt ook zo koud te zijn, dit komt natuurlijk ook vanaf de zuidpool. Die avond had ik the Matric Dance van mijn stage. Dit is het eindbal voor de laatste jaars. Samen met Daniëlle (de andere Nederlandse stagiaire) en haar vriend ben ik hier naar toe geweest. Het was heel mooi om de leerlingen zo te zien stralen! Ze kwamen aan in mooie auto’s en ze zagen er allemaal heel mooi uit. Bij de echte binnenkomst hadden ze van te voren een liedje mogen uitkiezen wat dan werd afgespeeld en zo mochten ze hun entree maken. Nadat iedereen binnen was kwam het eten en tussendoor waren er toespraken en werd er nog een king and queen gekozen. Na het eten werd er natuurlijk volop gedanst, een hele leuke ervaring!

2bb80c90-0aad-4cd2-bd3f-ffac9cf19083giVjcC9CRm6N0Uksszdo6A4A7%9a0bTlKi%mZsTiyQqA

Dinsdag ben ik opnieuw naar mijn stage gegaan. Ik heb de social worker, mijn begeleidster toen officieel ontmoet en ze heeft me heel veel uitgelegd. Ze is erg enthousiast en ik geloof ook goed in haar werk. Ze is in ieder geval erg betrokken. De stage is wel erg pittig, alle leerlingen hebben enorm veel meegemaakt en de meeste zitten hier nu nog midden in. Ik denk dan ook dat ik hier heel veel ga leren en mezelf nog wel eens tegen ga komen. Toch heb ik er wel heel veel zin in! Die middag ben ik met Nederlandse Ellen en Susannah in een koffietentje gaan zitten om aan school te werken. Dit moet helaas ook gebeuren.

De dag erna ben ik met Belgische Ellen ergens gaan lunchen en gaan sporten. Die avond zouden we uitgaan, ook met Daphne. Het eerste tentje was erg gezellig, hier hadden we afgesproken met een vriendin van Daphne en haat huisgenoten. Na een tijdje besloten we naar de tent er tegenover te gaan omdat het daar wat drukker was. Deze tent bleek veeel drukker te zijn. We konden hier niet eens normaal staan en iedereen leek op een andere wereld door de drugs. Meisjes liepen hier rond in alleen een bh en werden door alle jongens om hun heen afgelikt. Het was echt bizar om te zien. We voelden ons hier ook echt niet op ons gemak en besloten toen maar naar huis te gaan. Helaas geen beste eerste ervaring met het uitgaansleven hier.

De dag erna zou ik met Ellen en Ellen de Tafelberg gaan beklimmen, alleen waren we niet goed voorbereid en hadden we te veel uitgeslapen om dit nog te gaan doen. Het pad dat we in gedachten hadden zou namelijk 4 uur bergopwaarts duren en dan zouden we ik het donker terug moeten, wat wordt afgeraden. Daarom zijn we gaan holen in Kirstenbosch, een botanische tuin. Ook hiervoor hadden we een pad uitgekozen waar we keurig de bordjes van hebben gevolgd. De bordjes stopten alleen heel random en toen bleken we op een heel ander pad te zitten dat uitkwam in Constantia. Dit pad hebben we toen maar afgelopen. Gelukkig nam dit niet weg dat het een super mooi pad was! De uitzichten waren opnieuw zo mooi!

gVCjnTFlT0OWCf4Cqxnu8AQDo+tf8cQnmvKliRgcasmA

Gisteren ben ik met Ellen en Ellen naar Muizenberg geweest, wat bekend staat om de gekleurde huisjes op het strand. De bedoeling was dat we hier wat zouden drinken, daarna afspreken met iemand die hier al 7 jaar woont en daarna zouden Belgische Ellen en ik gaan surfen. Helaas was het niet zo goed weer en waren de golven daardoor niet zo goed en hebben we dit niet gedaan. Dit staat nog op de planning voor een volgende keer! Wel hebben we een leuke dag gehad en heeft de local ons een hele leuke foodmarket laten zien. De andere huisgenoten zijn toen ook naar Muizenberg gereden en hier hebben we met z’n alle gegeten. Naast ons zaten drie vrouwen, hier raakte we een beetje mee aan de praat. Opeens vroeg ze of ze likeurshotjes in chocola voor ons mocht kopen. Dit is een voorbeeld van hoe aardig de mensen hier zijn! Iedereen groet elkaar, vraagt hoe het gaat en biedt van alles aan, zo lief! Hierna ben ik met Nederlandse Ellen en Daphne wat gaan drinken bij mensen die Ellen hier heeft leren kennen. Dit was erg gezellig! Uiteindelijk zijn we toen gaan stappen en gelukkig was deze ervaring beter! Ik heb echt een hele leuke avond gehad!

QftSke0FSRKoLGRtFFAydQNCfoTqt3QIiQKvu6OZVZFAqr6H7583QyuAU7bTHhNOwQ

Vandaag hebben we een strand dag gehad. Het was heel warm, maar de zee was ijskoud. Zwemmen zat er dus helaas niet in. Wel hebben we lekker liggen zonnen. Nu nog bruin worden..

1. Tante Conny hahaha:
    24 maart 2019
    Superleuk om te lezen. Geniet ervan.xxx
  2. Angelique:
    24 maart 2019
    Wat een mooie verhalen heb je al👍 Mooi om mee te lezen
  3. Leontine:
    25 maart 2019
    Leuke verhalen en foto's!
  4. Annet Elst:
    25 maart 2019
    Dat klinkt allemaal zeer positief en enthousiast..leuk hoor! Je zou inderdaad bijna "vergeten" dat je er voor stage komt.. Succes ook met de stage!