Bezoek!

29 mei 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Sinds mijn vorige blog ben ik druk bezig geweest met mijn interviews voor mijn onderzoek over school drop-out op stage! Ik heb er nu 6 gehad en heb er nog een extra gepland omdat ik ze tot nu toe allemaal erg interessant vind! Tijdens de interviews heb ik hele mooie en heftige verhalen gehoord. Ook ben ik veel meer te weten gekomen over het onderwijs, armoede en overige maatschappelijke problemen in Zuid- Afrika. Hierdoor ga ik de redenen voor school drop-out steeds beter begrijpen. Ik leer hier veel van! Nu ben ik vooral bezig met het uittypen van deze interviews zodat ik mijn onderzoek kan afronden. Wanneer dit af is zal ik hier wat meer over vertellen! De deadline begint er ook al aan te komen! Over 2,5 week zit mijn stage er ook al op, de tijd vliegt voorbij!

Twee weken geleden is er helaas een hoop gedoe geweest met een van onze huisbazen. Het slot van de buitenste poort was kapot gegaan en dit moest gemaakt worden. Hiervoor kwamen er allerlei mensen zonder iets aan te kondigen of aan te bellen met een eigen sleutel ons huis binnengelopen, wat geen fijn gevoel gaf. De dag erna bleken ze zelfs, zonder dat wij iets wisten, een nieuw slot in de poort te hebben gezet. Onze sleutels lagen binnen en er was niemand die de deur voor ons open kon doen. Ik heb toen drie kwartier met Ellen (en onze laptops en telefoons) voor ons eigen huis gewacht. En dat terwijl zij ons afraden om met iets van waarde naar buiten te gaan. Toen onze huisbaas heel hard lachend aan kwam rijden en wij aangaven dat we dit toch niet helemaal grappig te vonden escaleerde het nog bijna. We waren 'arrogante witte bitches' en zouden wel uit huis gezet worden, riep hij schreeuwend. Na een paar minuten was deze bui helemaal over en deed hij weer poeslief. Bijzondere man. Net nadat hij weg was kwamen er erachter dat mijn oude mobiel niet meer op de tafel lag en aangezien er de hele dag vreemde mensen in ons huis waren geweest, dachten we al snel dat deze gestolen was. Dit bracht een gevoel van onveiligheid in ons eigen huis. Gelukkig bleek dit uiteindelijk niet zo te zijn, onze schoonmaakster had deze mobiel moeten verstoppen om dit te voorkomen. Heel vreemd allemaal! Gelukkig is alles terecht, hebben we weer een werkend slot en zijn er geen vreemde mensen meer in ons huis geweest!

Op vrijdag 17 mei kreeg ik bezoek! Na een reis waarin eigenlijk alles mis ging (vertraging waardoor ze hun aansluiting hadden gemist, een hele omweg, bijna een dag later en zonder koffers) zijn mama en oma ‘s avonds laat in Kaapstad aangekomen! Op zaterdag zag ik ze eindelijk, wat erg fijn was! Die dag zijn we samen met Daphne naar Robben eiland geweest, erg indrukwekkend! We werden rondgeleid door een ex-gevangene die erg goed kon vertellen. Ik vond dit erg interessant! Vanaf Robben Eiland hadden we ook een erg mooi uitzicht op Kaapstad en hebben we nog een walvis, zeehonden en een pinguïn gezien! Vervolgens zijn we verplicht gaan shoppen, want oma en mama liepen al voor de derde dag in dezelfde kleren. Die avond zijn ze bij ons komen eten en heb ik ze mijn huis kunnen laten zien. Het was een gezellige avond! Omdat dit het laatste weekend van mijn huisgenootje Ellen was, ben ik die avond nog gaan stappen om dit nog een keer goed te vieren! Het was een erg gezellige avond! De dag erna ben ik samen me oma, mama, Ellen en Susannah wijn gaan proeven bij Constantia Glenn, een hele mooie plek tussen de bergen. De wijn was lekker en het uitzicht was ondanks het herfst achtig weer erg mooi!

g499PkQsRQyHcoWCGNNwiQ08e7b2aa-a8b7-40b0-a971-3133d0a7644f2d000321-d382-4b6d-b187-905ae00fecc480fd6ec0-c466-41c5-933d-2474ea4ba353

ykTz7wL4Qae%Tg5Q9ou4YwIMG_697159270579-294c-44d8-a8ff-0cae77eae28e

Maandagochtend heb ik ondanks dat ik dit niet helemaal besefte afscheid genomen van Ellen, die ga ik toch wel missen! Daarna vertrok ik met oma en mama naar Inverdoorn Game Reserve om een paar dagen op safari te gaan. Onderweg hebben we een tussenstop gemaakt in Stellenbosch om daar nog een beetje rond te lopen. Vervolgens ben ik doorgereden naar Inverdoorn. Deze route was door de bergen waar we nog een hele groep wilde apen hebben gezien, dit was heel mooi! De laatste paar kilometers was door de modder, wat best lastig rijden was. Gelukkig is dit goed gegaan! Eenmaal aangekomen bij de safari bleek het een en het ander niet te kloppen, gelukkig konden ze dit snel regelen. Ook bleek helaas alleen de koffer van mama er te zijn. De koffer van oma was verwisseld. Ik vond het heel knap hoe goed ze hier op reageerde! We zijn vervolgens meteen op safari geweest. Het was echt super koud, maar hebben gelukkig wel veel gezien, dat blijft leuk! Hierna hebben we heerlijk gegeten en geslapen. De dag erna zijn we ’s ochtends en ’s avonds opnieuw op safari geweest. Oma en mama (en ik) waren duidelijk aan het genieten, dit vond ik zo mooi om te zien!

LRG_DSC00699LRG_DSC00720LRG_DSC00689LRG_DSC00683LRG_DSC00682l%L5nsyuSa2hGKfoz9h2VA

Woensdag zijn we terug naar Kaapstad gereden. We zijn toen de tafelberg op geweest. Het was super helder! Helaas werd het zicht na het drinken van een bakje koffie minder. Opeens was het erg bewolkt en dat verpeste een beetje het uitzicht, maar ze zijn op de Tafelberg geweest! Vervolgens zijn we naar Bokaap gereden, deze huisjes blijven leuk om te zien! Hier deden een paar gasten erg moeilijk bij parkeren. Ik liet niet over me heen lopen en ging hier tegen in. Mama was hier zo trots op. Met dit soort kleine dingetjes ziet ze echt dat ik hier gegroeid ben. Ik vond het fijn om dit even te horen! Die avond zijn we bij Mama Afrika gaan eten, dat was lekker en leuk! Donderdag hadden we nog een extra dag de auto en zijn we naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop gereden. Op de heenweg hebben we Chapmans Peak Drive gedaan, dit blijft zo mooi, net als Cape Point trouwens! Op de terugweg zijn we nog langs Bouldners Beach gereden. Helaas zaten er geen pinguins op het strandje ernaast. We hebben toen de eerste souveniertjes op het marktje daar gekocht, wat gedronken en vervolgens ben ik met mama toch even snel naar de pinguïns bij het hek van Bouldners Beach geweest. Toen zijn we snel naar Kaapstad gereden om nog naar Greenmarket square te gaan voor nog meer souveniertjes! Hier zijn we ook goed geslaagd! Die avond zijn we gaan eten bij Today and Tomorrow, opnieuw erg lekker. Hier hebben we heerlijk gekletst en het nog eens gehad over de manier waarop ik gegroeid en veranderd ben. Ik vond het wel fijn om daar een keer bij stil te staan, want dat doe ik eigenlijk te weinig. Op de laatste dag van mama en oma zijn ze op mijn stage geweest! Helaas hebben ze niet iedereen kunnen ontmoeten en konden ze niet alles zien door de examens, maar ze hebben tenminste een beeld! Vervolgens zijn we koffie gaan drinken bij Waterfront om het bezoek af te sluiten. Ook heb ik ze de supermarkt van de hersenschudding nog kunnen laten zien. Het afscheid was toch even lastig en hierbij heb ik mijn eerste traantjes in Zuid- Afrika gelaten. Bedankt voor een onvergetelijke week lieve oma en mama!

IMG_6970IMG_696962545c73-fd42-4d45-802b-acbfbf1f748d

X+26Q2kOTrCu93U+yJnJQgIMG_6968ZaSXzZlWTp6MX0TlnnJU2gnE%FPpGCTiKQm4RC23MpEA

Gelukkig kon ik me snel herpakken en ging ik snel terug in mijn ritme van hier. Zo ben ik die avond weer gaan dansen met Daphne en zijn we daarna gaan poolen en hebben we nog meegedaan aan een tafelvoetbaltoernooi. Helaas niet gewonnen, maar wel een leuke avond gehad. Op zaterdag ben ik met mijn nieuw huisgenootje, Rabab, een meisje uit Duitsland, en Susannah naar the Old Biscuit Mill geweest om dit aan haar te laten zien. Het is toch even wennen hoor, een nieuwe huisgenoot en heel de tijd Engels praten thuis. Maar het is een hele leuke meid, dus dat komt wel goed! Die avond zijn we weer gaan stappen, wat opnieuw erg leuk was. Op zondag ben ik met  Rabab en Daphne wat gaan eten bij Waterfront om zo het weekend af te sluiten. Deze week ga ik weer verder met mijn onderzoek en interviews!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tante Conny hahaha:
    29 mei 2019
    Leuk dat jullie samen hebben genoten ondanks alle obstakels. 😘
  2. Marianne Krijne:
    30 mei 2019
    Echt leuk om deze blog te lezen, en de foto's te bewonderen!