Time flies!

12 mei 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hier weer een nieuwe update! Sinds mijn laatste blog heb ik weer erg veel gedaan, meegemaakt en gezien! De blog is dan ook een stuk langer geworden dan verwacht..

Zo zijn we op 26 april weer een les gaan dansen. De moves lopen nog steeds niet zo soepel als we zouden willen, maar de lerares zei dat het niet slecht deden voor beginnelingen.. na het dansen zijn we heerlijke sushi gaan eten. Toen we naar huis wilde gaan, bleek er een busje met trekhaak heel dicht voor de auto van Daph geparkeerd te staan, en dat op een hele steile helling.. In Kaapstad staan er overal mensen die helpen met parkeren, maar deze was erg onder invloed en stond te plassen en zich af te trekken waar we bij stonden, niet zo fijn. Het uitparkeren verliep helaas ook niet zo soepel en de auto zat tegen het busje voor ons. Gelukkig kenden we mensen die hier in de buurt wonen en hebben zij de auto eruit gekregen en viel de schade mee. Wel weer even een hele belevenis!

De dag erna ben ik met Ellen en Suus gaan brunchen bij the Old Biscuit Mill. Blijft leuk! Vervolgens heb ik een rondleiding gehad door de school waar Ellen stage loopt, grappig om te zien hoe anders dit is dan de school waar ik stage loop. Daarna hebben we meegedaan aan een beach clean up. Bizar hoeveel afval er ligt als je goed kijkt! Die avond zijn we met locals ergens gaan eten en poolen, helaas behoort dat niet tot mijn kwaliteiten en heb ik alle potjes verloren.

7ad27027-f7f9-4d2f-9721-ae060c0a250aimage1

Die zondag was het erg lekker weer! We zijn gaan brunchen bij de foodmarket Oranjezicht, wat echt heel leuk was! De markt was erg leuk opgezet en het eten was weer erg lekker! Die middag zijn we naar Shimmy Beach club geweest. Dit is een hotel met een zwembad aan de zee. In het zwembad konden we gelukkig afkoelen! In de zee kan dat namelijk niet echt omdat die veel te koud is!

Maandag begon mijn tweedaagse werk week. Op mijn stage waren ze druk bezig met de voorbereidingen van een toneelstuk dat ze die donderdag zouden opvoeren. Hier heb ik dan ook veel bijgezeten die twee dagen. Ik vond het wel lastig dat ik hier niet echt bij kon helpen omdat ik het toneelstuk niet kende. Ik voelde me dan ook best wel een beetje nutteloos. Toch heb ik mijn best gedaan om te helpen waar het kon. Ik vond het wel leuk dat ik op deze manier nog iets meekreeg van het toneelstuk omdat ik helaas niet bij het optreden kon zijn. Die dinsdag ben ik na mijn stage met Ellen en Daphne vrijwilligerswerk gaan doen. We hebben geholpen met het uitdelen van eten aan daklozen. Ik vond het erg mooi dat we op deze manier toch iets konden doen voor deze mensen. Ik ben dan ook blij dat ik dit heb kunnen doen en dat er mensen zijn die dit elke week drie keer doen voor deze mensen. Het is namelijk echt nodig! Na het eten uitdelen zijn we zelf bij de Eastern Food Bazaar gaan eten. Alles wat we overhadden hebben we toen ook aan zwervers gegeven. Vervolgens zijn we Ajax gaan kijken. Helaas zetten ze tijdens de wedstrijd twee keer de tv uit en schoot dit niet echt op. Die woensdag heb ik rustig aan gedaan. Ik ben met Ellen en Daphne gaan lunchen. Verder hebben we aan school gewerkt en hebben Ellen en ik ons klaargemaakt voor het Krugerpark!

Donderdagochtend ging de wekker al om 4.00! Om half 7 vlogen we namelijk al naar Johannesburg, waar ons weekend in het Krugerpark zou beginnen. Na zo’n vijf uur rijden kwamen we aan bij ons verblijf. We verbleven midden in de bush en de dieren stonden daar gewoon in de achtertuin, zo leuk! Die avond hebben we meteen onze eerste game drive gedaan met sunset! Wat hebben we veel gezien! Dat had ik echt niet verwacht! Zo’n sunset game drive is trouwens echt heel leuk! Je ziet het park eerst met daglicht, dan heb je de zonsondergang en daarna in het donker. Met lampen ga je dan op zoek naar de reflectie van licht in de ogen van dieren, dat heeft echt wel iets! De eerste dag Kruger was dan ook meer dan geslaagd! De wekker ging de volgende dag om 4.30 omdat er een hele dag (van 6.00 tot 15.30) safari op de planning stond! ’s Ochtends was het best fris en zaten we allemaal met poncho’s en truien in de jeep. Het temperatuurverschil is namelijk erg groot, want die middag was het 40 graden! Opnieuw hebben we zoveel gezien! Echt genieten. Na de safari was het nog niet gedaan met het zien van dieren. We zijn namelijk aapjes eten gaan geven. Deze komen dan echt op schoot zitten en eten, heel leuk om te doen! Vervolgens zijn we op tijd naar bed gegaan omdat de wekker de dag erna weer om 4.00 uur ging. Die ochtend hebben we hele bijzondere dieren gezien, Cheetahs en Wild dogs. Dit is zo bijzonder omdat deze heel weinig gespot worden. Wild dogs gemiddeld maar een keer in de twee- drie maanden! Deze dieren zijn zelfs uitgestorven geweest in Kruger, de populatie is nu ook nog maar erg klein. Op zondag hebben we een wandeling gemaakt langs het hek van het park. Helaas heeft de luipaard zich niet laten zien en is de Big Five daardoor niet volledig gespot.  Tijdens de wandeling hebben we sowieso niet zoveel dieren gezien, wel een aantal grote gaten. De meeste dieren kunnen ook gemakkelijk weg. Dit hek staat er trouwens om het stropers lastiger te maken om het park binnen te komen. In het park werken er ook mensen die deze stropers opsporen en ook echt neerschieten. Daar hebben ze ook echt toestemming voor. Na de wandeling was het alweer tijd om richting het vliegveld te gaan. Ik ben heel blij dat ik gegaan ben, het was echt een super weekend! Deze dieren hebben we gedurende het weekend allemaal gezien:

-      Everzwijn/warthog

-      Wild dogs

-      Waterbok

-      Eekhoorn

-      Hert

LRG_DSC00635LRG_DSC00532LRG_DSC00510LRG_DSC00468LRG_DSC00451image4LRG_DSC00449LRG_DSC00424LRG_DSC00399image5

Op maandag en dinsdag moest ik weer gewoon naar stage. Back to reality. Dit was toch wel even zwaar na een weekend met zo weinig slaap. Woensdag 8 mei was het voting day, wat hier een nationale feestdag is. Iedereen is dus vrij in de hoop dat er zoveel mogelijk mensen gaan stemmen. De uitslagen hiervan hebben ze pas zaterdag, gaat toch een stuk langzamer als in Nederland! Maar deze dag ben ik met Ellen, Daph, Suus, Daniëlle en Bob gaan shoppen in mega groot winkelcentrum, Canal Walk. We hebben echt maar een mini deel gezien, zo groot is het! We zijn allemaal goed geslaagd! Zo heb ik samen met Ellen en Suus nog een tweede gaatje bij laten zetten en hebben een gezellige dag gehad. ‘S avonds zijn we Ajax gaan kijken in een cafeetje in de stad, wat een wedstrijd! Wat waren we zenuwachtig en teleurgesteld toen ze verloren, wat extra pijnlijk was aangezien er ook een aantal Tottenham fans zaten..

381e8a3b-38dd-4eba-86ed-b5a442ef0373

Afgelopen donderdag ben ik begonnen met mijn interviews op stage. Mijn eerste interview vond ik heel bijzonder. Deze jongen had een heel heftig verleden en was hier heel open over. Hij heeft zwaar aan de drugs gezeten, is een gangster in een gansterbende geweest en heeft op het randje van de dood gestaan. Als blank Europees meisje ga ik het me nooit kunnen inbeelden in wat voor bizarre wereld hij geleefd heeft en nog steeds leeft. Het is gek om te beseffen dat dit zo ver weg lijkt en dat het eigenlijk zo dichtbij is. Veiligheid is niet vanzelfsprekend in dat soort gebieden. Het is echt overleven. Deze jongen heeft z’n leven gelukkig om kunnen gooien en is nu al bijna drie jaar clean en uit de gansterbendes. Als het goed is haalt hij dit jaar zelfs zijn middelbareschooldiploma! Hij heeft veel geleerd en wil zich inzetten voor de jongeren die in een gelijke situatie als hem zitten. Na mijn stage ben ik met Ellen en Daphne naar Cape Point Vineyards geweest. Een oase van rust vergeleken met de stad. Een mooi uitzicht en lekker eten zorgde opnieuw voor een geslaagde avond!

image2

Op vrijdag heb ik voor het eerst meegemaakt hoe het is om gediscrimineerd te worden. Er stond een lunch gepland voor de toneelgroep en alle mensen die hierbij geholpen hadden. Dit werd voor iedereen betaald, behalve voor Danielle en voor mij. Dit was omdat wij stagiaires uit het buitenland zijn. De stagiaires uit Zuid- Afrika kregen het namelijk wel betaald. Heel gek om dit zo mee te maken. Die avond ben ik met Ellen en Daphne vis gaan eten om het weekend in te luiden. Erg lekker gegeten! Gisteren ben ik samen met Ellen en Suus naar Muizenberg gegaan en hier hebben we voor de eerste keer surfles gehad. Dit was zo leuk en het ging een stuk beter dan verwacht! Ik heb echt een aantal keer kunnen staan, dat gevoel is echt top! Na het surfen ben ik met Ellen van Muizenberg naar Kalk Bay gelopen, een mooie wandeling! Aan het eind van de middag zijn we weer gaan braaien bij Mzoli’s in het township. Hier hadden we weer met die twee locals afgesproken. Dit blijft een hele leuke ervaring! Na het braaien zijn we nog gaan stappen in Kaapstad. Ze namen ons mee naar plekken waar normaal alleen Afrikanen komen dus het was erg leuk dat we dit met hen konden doen! Toen we van de ene naar de andere plek liepen is een van de twee locals nog bijna bestolen. Gelukkig had hij door dat het gebeurde en kon hij meteen ingrijpen. Dit was toch even eng! Je bent je er dan meteen weer van bewust dat je goed op moet blijven letten…

image3

1. Johny en Riekje:
    12 mei 2019
    Wat weer een tof verhaal Nienke! Toch lijkt het meer op vakantie dan stage;)
  2. Johny:
    12 mei 2019
    Echt... Met recht... Stoer wijf man... Je doet het zo goed... En bij bungy jump... Ik tril al op een keuken trap...