Nieuwe update!

1 april 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Afgelopen zondag ben ik samen met beide Ellens en Daphne naar Blouberg geweest. We zijn als eerst naar een strand met een mooi zicht op de Tafelberg gereden, helaas was het zo mistig dat we de zee amper konden zien. Dit uitzicht ging dus niet door haha! We zijn toen doorgereden naar een plekje om te gaan lunchen, hier hadden we afgesproken met Nick en Benito. Dit zijn twee collega’s van de Belgische Ellen en mn andere huisgenoten hebben hun een keer ontmoet tijdens het stappen en sinds toen doen ze daar wel vaker iets mee. Als typische Zuid- Afrikanen kwamen ze zo’n anderhalf uur na de afgesproken tijd pas aan. Ik heb toen voor de eerste keer Zuid- Afrikaanse boboti gegeten, het is best wel anders als de boboti die we in Nederland kennen, maar wel erg lekker! Na de lunch zijn we naar het huis van Nick gegaan. Om in zijn straat te komen moet je door een poort, goed beveiligd allemaal! Wel leuk om een keer te zien. Hier hebben we heel fanatiek een boksspelletje op de PlayStation gespeeld, super grappig. Daarna zijn we snel naar de zonsondergang gereden, wat was dit mooi! Het weer was gelukkig opgeklaard en nu hadden we eindelijk  een heel mooi uitzicht op de Tafelberg en Kaapstad.

dad17151-ee09-4b18-aed1-39293a2f61c660667b16-7650-4710-afb9-88de793d9280+WzdenvTSRS3kuz1rEQKlA

Op maandag ben ik verder gegaan aan mijn onderzoeksvoorstel, dit wil ik toch echt wel afhebben voordat ik begin met stagelopen, anders loop ik toch wel erg achter. Nadat al mijn huisgenootjes terug waren van hun stage zijn we met z’n alle gaan sporten. Daarna zijn we sushi gaan eten, zo lekker. Het is ook echt heel goedkoop vergeleken met Nederland, pluspunt!

Dinsdag begon mijn dag al vroeg. Om half 8 zat ik met Nederlandse Ellen en Susannah in de Uber richting Camps Bay om vanaf daar de Tafelberg te gaan beklimmen. Het waaide super hard! Toch zijn we verder gegaan en gelukkig werd het weer heerlijk. De hike was best pittig, het pad bestond voornamelijk uit rotsen en op sommige punten moesten we echt met handen en voeten klimmen of met een soort laddertje omhoog. Het was een hele mooie route en super rustig. Na zo’n drie uur waren we boven en we zijn maar twee mensen tegengekomen. Het uitzicht was zo mooi! We hadden ook heel veel geluk met het weer, er waren bijna geen wolken en het was erg helder dus we konden heel ver kijken! Omdat Susannah om 3 uur moest gaan werken hadden we niet zoveel tijd om boven op de berg rond te lopen. De kabelbaan naar beneden deed het namelijk nog niet omdat het toch nog te hard waaide. We zijn toen via een ander pad naar beneden gegaan. Dit pad was een stuk drukker en bestond alleen maar uit rotsen. Sommige rotsen waren best glad en omdat ik niet de beste schoenen aanhad ben ik ook een paar keer uitgegleden. Mn enkels vonden het ook best pittig, maar dit was het helemaal waard! In 5 uur zijn we de berg op- en afgelopen, toch best netjes. Toen we thuis waren kwam ik erachter dat ik super erg was verbrand. Omdat we zo vroeg vertrokken en het toen nog fris was had ik er totaal niet aan gedacht om me in te smeren. Nou, ik heb mijn lesje wel geleerd. De zon is hier zo sterk dat ik eigenlijk gewoon niet zonder zonnebrand naar buiten moet gaan, oeps. Die avond zijn we in een luxer restaurant uit eten gegaan voor de verjaardag van Daphne. Het eten was super lekker! Daarna zijn we gezellig nog ergens wat gaan drinken. Leuke maar lange dag!

L7ZhUdWgSxiMCHhX6uDuZQL7npY90rSuSTiDE8q6balw3XFoMEmMQhiVOxrOaZYb9QLRG_DSC00181

De dag erna ben ik met Nederlandse Ellen, Susannah en Daphne in een koffietentje aan school gaan werken. Mijn onderzoeksvoorstel begint eindelijk ergens op te lijken! Die avond had Belgische Ellen een braai (Afrikaans voor een barbecue) voor haar collega’s georganiseerd bij ons thuis. Helaas kwamen er maar drie collega’s (onder andere Nick en Benito) en was het vlees braaien geen succes (zonder over hadden we geen eten gehad). Toch kon dat de pret niet drukken en heb ik een hele leuke avond gehad! Zo ging Nick de ingrediënten van stroopwafels in het Nederlands proberen te lezen, echt hilarisch hahaha. Ik moest wel even wennen aan het feit dat het hier normaal is dat mensen met alcohol op gewoon gaan rijden. Dit is eigenlijk echt niet verantwoord. We hebben nog aangeboden dat ze bij ons konden blijven slapen, maar ze zijn toch naar huis gereden, gelukkig is dit goed gegaan.

Donderdag was het feesten nog niet afgelopen. Na lekker uitgeslapen te hebben en een beetje uit te rusten zijn we uit eten geweest bij Kloof Street House voor de laatste avond van Nederlandse Ellen. Dit was weer een luxere plek voor Afrikaanse begrippen en opnieuw heerlijk! Hierna hadden we afgesproken met vrienden van Ellen om wat te gaan drinken, erg gezellig en leuk om steeds meer nieuwe mensen te ontmoeten! Uiteindelijk zijn we toch nog uit gegaan, opnieuw een hele leuke avond!

30628D0F-68E3-47A9-8A08-CEC8676EDE4Be448e5c2-7830-4789-b7a0-b8eec783f54d

Vrijdag was het de laatste dag van Nederlandse Ellen. Heel gek, ik heb maar twee en een halve week met haar samengewoond en toch ga ik haar missen. Bijzonder dat je in zo’n korte tijd al een soort van band opbouwt. Hierdoor besef ik wel echt hoeveel geluk ik heb met mijn huisgenootjes! Na het afscheid hebben we meegedaan aan een groepsles dansen in de fitness. Echt heel leuk! Wel heb ik me nog nooit zo houterig gevoeld. Wat ze daar met hun kont deden leek echt onmogelijk, wat kunnen de mensen hier dansen! Dit gaan we vaker doen!

Zaterdag begon mijn dag opnieuw vroeg. Nu heb ik met Daphne en Belgische Ellen, of ja, nu gewoon Ellen aangezien de Nederlandse Ellen naar huis is, opnieuw de Tafelberg beklommen. Gelukkig was mijn spierpijn van de eerste keer zo goed als weg. We hebben een (makkelijker) ander pad gedaan. Het was zo mooi! Met dit pad kwamen we langs dammen en meren. Het leek net of we een hele andere berg aan het beklimmen waren dan dinsdag. Het weer was ook heel anders deze dag, een stuk benauwder en hoe verder we boven kwamen hoe meer we in de wolken liepen. Het laatste stuk konden we bijna niks zien! Na zo’n 4 uur gelopen te hebben waren we boven. We zijn toen eerst maar koffie gaan drinken aangezien we in de wolken zaten en niet zoveel konden zien. Wel grappig, ik had dinsdag niet eens gezien dat je bovenop de berg wat kon drinken, zo snel zijn we toen terug naar beneden gegaan, toch wel leuk om nu wel goed rond te kunnen kijken boven! Gelukkig klaarde het redelijk op en het uitzicht blijft zo mooi! Terug zijn we met de kabelbaan gedaan. Dit gaat een stuk sneller haha, wel leuk om dat ook eens gedaan te hebben. ’s Avonds ben ik voor de verandering weer uit geweest. Ik ben hier nu al bijna vaker gaan stappen dan het afgelopen jaar in Nederland haha! Dit keer ging ik met Daphne en Hassan, ook een jongen die m’n huisgenoten hier hebben leren kennen. Susannah kwam na haar werk nog. De eerste club waar we waren sloot rond 2 uur, daarna zijn we te voet naar een andere club gegaan. Dat is hier toch heel anders als in Nederland. Hier moet je echt goed op je spullen letten en het was eigenlijk wel fijn dat Hassan (een jongen) met ons meeliep. Gek gevoel. Toch hebben we een hele leuke avond gehad!

IMG_5036uvefWtDWSnC6yn2vmkax4QmhWecreXTbqHV6rx5vFADQe1a5ef5a-a93b-485b-b74f-20d96538b56dKFUy0xEsR8aKvzj3wBSe7g

Zondag heb ik lekker uitgeslapen. Vervolgens ben ik met Ellen naar Bo Kaap, die wijk met al die gekleurde huisjes geweest. Hier hebben we wat rondgelopen en lekker geluncht. Vervolgens zijn we naar het centrum gelopen om een free walking tour te doen. Op straat kwamen we erg veel zwervers en bedelaars tegen. Normaal gaan deze vrij snel weg wanneer je aangeeft niks te hebben, maar vandaag bleven ze achter ons aanlopen, best creepy. Pas nadat we overgestoken waren lieten ze ons met rust. Er was zelfs iemand die zei dat ze ons wat aan zou gaan doen als we haar niks gaven. Dit was toch wel even eng. Gelukkig is er niks gebeurt. Na ergens koffie gedronken te hebben kwam Daphne en hebben we met z’n drieën meegedaan aan de free walking tour. Toch leuk om wat extra informatie te krijgen over de dingen die je ziet en de geschiedenis ervan. Soms schaam ik me dan wel dat ik Nederlands ben als je hoort wat zij hier vroeger hebben gedaan..

94cVucOlThu6x3S8Mzou2A

Vandaag heb ik eindelijk mijn koffer helemaal uitgepakt! Ik heb alle kaartjes die ik heb gekregen nog eens gelezen en opgehangen. Ook heb ik mijn onderzoeksvoorstel zo goed als afgemaakt. Nog een paar kleine aanpassingen en dan kan ik het inleveren. Vanavond hebben we met een local (en wat vrienden van hem) die Ellen hier heeft leren kennen afgesproken en zijn er pizza gaan eten op een plek waar veel locals komen. Leuk om te zien dat zwart en wit hier door elkaar zit, want dat zie je toch minder als ik had verwacht. Het was erg gezellig!

Morgen begint mijn stage, ik heb er toch best wel zin in eigenlijk! In mijn volgende blog zal ik jullie vertellen hoe dat is!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Leontine:
    2 april 2019
    Leuke verhalen weer, ben benieuwd naar je onderzoeksvoorstel!
  2. VAN BAAL, RICHARD:
    2 april 2019
    nienke, succes met je stage ! ben blij dat het goed met je gaat. Morgen een belangrijke wedstrijd in Nederland (excelsior-nac) voor lijfsbehoud. blijf op je hoede en bedankt voor de mooie foto,s die je weer gestuurd hebt. tot later!!!!!!!!!!
  3. Eddy:
    2 april 2019
    Nienke, heel goed, alles meemaken en alle indrukken opslurpen en wegschrijven. Doe je goed. Die stage komt helemaal goed!
  4. Lotte:
    3 april 2019
    Leuk om te horen!
  5. Nicole:
    8 april 2019
    Gaaf Nienke, wat een mooie foto’s en leuk om te lezen hoe goedje het naar je zin hebt!! Blijf genieten en succes met je stage....maar dat zal helemaal goedkomen 👍🏼😉